Tuesday, August 17, 2010

dinar emas

baru2 ni kecoh seketika bila kerajaan kelantan announce penggunaan dinar emas di kelantan...ade bnyk pro n kontra sebalik tindakan ini...menurut pendapat aku ade lah siket ulasan yg blh aku wat...tp ni pendapat aku yg x seberape dalam bidang economy ni...aku evaluate siket2 k..jgn marah....

dinar emas ni baik if gune secare menyeluruh n perdagangan yg besar sebab nilai emas n perak x jatuh,so malaysia akan sentiase ade currency yg kukuh untk face dgn imbalance world economy,so if ade kenaikan dlam harge minyak misalnye,kite x kan terase sgt sebab nilai matewang kite besar n kite x perlu follow wolrd senario yg akn try gune reserve currency untk cover economy bile ade recession..
baik if gune as matawang islam n reserved currency so harge brangan kite x terjejas sgt when bile recession.secare totalnye x de la si miskin x dpt nk beli brg or pkai motor if minyak naek sebab brag2 tu semue malaysia as a whole mampu import sume tu
baik jugak as nilai dagangan atau tukaran nilaian import n eksport kite lgi2 kalau kite import brang2 teknologi tggi sebab nilai currency kite tggi dgn dinar emas ni,dgn dinar emas ni gak nilai eksport kite tggi, so dpt la kite earn more pndapatan dari international trade,org2 kite pun blh la enjoy2 brg import berterusan as long nilai dinar emas ni x jatuh..
sebagai prgkt awal aku setuju kalau dinar emas jadi alternatif kpd RM..so if sumthing happen n make RM value fall like crazy,kite ade dinar emas as back up untk maintain currency level n economy kite...so,skali lgi kite blh mengelak kebejatan ekonomi antarabangse ni..haha

negative if small population yg gune sebab tkut jual beli jadi terhad pade yg mampu je tgk je la nilai 1 dinar emas tu beratus kan..contoh: ko beli gule sekilo gune dinar emas kt kedai runcit,menyusahkan..
tp how about if ko (foreigner) beli gule 1000kg dari msia gune nilaian or dinar emas,logik kan??
untk perdagangan domestik sush siket nk gune dinar emas ni secare drastik sebab standard org kite shopping runcit brape sen sgt..tp untk jual beli antarebangse or barter modern or perdagangan besar2 dinar emas is most logical way to maintain value perdagangan tu..

pada aku peringkat awal ni gune dinar emas untk perdagangan besar..bile nilai matewang(dinar emas) tggi,pelaburan asing n tempatan pun tggi sebab investor rmai tertarik nk invest kt msia ni...then after 10 or 15 years bile status development kita dh naek due to effect dinar emas td..barulah kite blh tukar dinar emas dari matewang alternatif kpd matewang utame..for long run effect dinar emas blh mantapkan economy kite tp dgn syarat bukn just small population je yg gune..mksud aku gune dalam perdagangan yg besar untk peroleh lebihan bekalan barangan untk pasaran tempatan sebab nilai eksport kite besar dgn nilai emas..

ni la sediket pndapat aku..ilmu aku pun dh berkarat siket..stakat tulis ape yg aku ingt je...kalau ade ape2 info aku tulis lgi...korang pun kalu ade nk share pape comment la..lgipun kite budak2 muda ni bincang2 bnde2 mcm ni bgus..dari kite mencelah dalam politik tanpe ilmu n bekalan yg ckup..gerak dulu beb....

1 comment: